Koronatilanne on aiheuttanut yritysmaailmassa rajuja muutoksia viime kuukausina. Työkulttuuri on muuttunut monessa yrityksessä, kun koronaepidemian takia on jouduttu miettimään ratkaisuja etätyön mahdollistamiseksi. Miten tämä on näyttäytynyt meillä Grantsilla?

Etätyö kuului arkeen jo aiemminkin

Etätyön osalta Grants on ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että etätöiden tekeminen on jo aikana ennen koronaa ollut merkittävä osa toimintaamme. Näin ollen valmiudet etätyön tekemistä varten olivat kohdillaan jo entuudestaan. Grantsilla on työntekijöitä etänä Turussa ja Helsingissä, ja myös osa Jyväskylän konttorin työntekijöistä tekee säännöllisesti viikottain osan työstään etänä kotoa käsin. Kaikki palaverimme pystytään järjestämään etänä Teamsin kautta, ja Slack-sovellus palvelee jokapäiväisessä sisäisessä viestinnässä reaaliaikaisesti ja helposti. Onpa Grantsilla jopa aloittanut harjoittelijakin etänä korona-aikana – ja perehdytys ja päivittäinen toiminta on onnistunut ongelmitta täysin etänä.

Koronan aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Grantsilla töiden hoitaminen on onnistunut suhteellisen normaalisti. Palaverit on pidetty etänä ja rahoitusprosessit ovat edenneet suunnitellusti – huomioiden myös häiriörahoitusten suhteutumisen osaksi jo meneillään olleita rahoitushakuja ja -polkuja. Koronan myötä tehostimme toimintaamme etenkin maalis-huhtikuussa auttaaksemme koronakriisissä kamppailevien asiakasyritystemme liiketoiminnan jatkumista ja paiskimme pitkiä päiviä asiakasprojektien parissa.

Maaliskuun puolivälissä valtaosa työntekijöistämme siirtyi etätöihin; toimistolle jäi vain pari työntekijää, jolloin turvaväleistä ja vähäisistä ihmiskontakteista voitiin pitää kiinni. Etätyösuositus jatkuu edelleen, ja edelleenkin valtaosa grantsilaisista työskentelee etänä, joidenkin tehdessä satunnaisia toimistopäiviä.

Yhteisöllisyys on säilynyt vahvana myös digimuodossa

Tiiviin työyhteisön antama vertaistuki on siirretty digitaaliseen muotoon, ja Slackissamme viestejä kulkee nykyään vähintään (!!) triplamäärä normaaliin verrattuna; kännykkään ladattuna sovellus kulkee mukana kaikkien arjessa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Viikko startataan etäviikkopalaverilla, jossa käydään läpi muiden tärkeiden asioiden ohella myös jokaisen omat arjen kuulumiset. Etänä järjestettynä olemme saaneet hitsattua viikkopalavereistamme aiempaa huomattavasti tehokkaamman kokonaisuuden, joten voi olla, että tämä etäpalaverointi jää käytäntöön koronan jälkeenkin! Lisäksi otimme käyttöön jokapäiväiset iltapäivän virtuaalikahvit, joissa tutut naamat nähdään päivittäin ja päästään vaihtamaan työn ulkopuolisetkin kuulumiset porukan kesken; myös kotona olleet lapset pääsivät tällä tavoin tutustumaan vanhempiensa työkavereihin mukavalla tavalla.

Toki jatkuvat etätyöt, fyysinen ihmiskontaktien puute sekä lasten kotona olo päivisin aiheutti etenkin alussa Grantsillakin omia ongelmiaan arjen sujuvuuteen, mutta niistäkin on selvitty yhteistuumin. Grantsilaisten koteihin sisustettiin maaliskuussa uusia etätyöpisteitä toimistolta lainatuilla välineillä, ja hankehakemuksia näpyteltiin välillä jopa parkkipaikalla lasten nukkuessa takapenkillä. Joustoa tilanteeseen on ollut niin työnantajan kuin työntekijöidenkin suunnalta, ja konkreettinen yhteen hiileen puhaltamisen tunnelma sekä kaveria autetaan -asenne on ollut työyhteisössämme käsin kosketeltavaa viime kuukausina.

Kirjoittaja Teija Metso työskentelee Grantsissa rahoitusasiantuntijana. Koronakevään ajan Teija on näpytellyt rahoitushakemuksia kahden alle kouluikäisen lapsen riemastuttaessa arkea kotona.

Suomen parasta osaamista julkiseen rahoitukseen

Eniten onnistuneita hakemuksia, edistynein softa ja happotestatut prosessit. Näillä eväillä autamme useampia kasvuyrityksiä onnistuneelle rahoituspolulle, kuin kukaan muu.